Szkolny klub bezpieczeństwa



Samorząd Uczniowski

Samorząd Uczniowski realizuje wiele zadań oraz organizuje ciekawe imprezy szkolne. Inicjuje i włącza się w akcje charytatywne.

Czytaj więcej...

Świetlica

Najbardziej lubianymi przez dzieci są zajęcia o charakterze plastyczno-technicznym. Wychowankowie biorą udział w projektach edukacyjnych.

Czytaj więcej...

Biblioteka

Biblioteka organizuje akcje czytelnicze oraz wiele konkursów. Zajmuje się ewidencją podręczników i ich dystrybucją.

Czytaj więcej...

Programy i Projekty

Uczniowie rozwijają swoje pasje, pogłębiają wiedzę, przygotowują się do udziału w konkursach i zawodach.

Czytaj więcej...

 

Poradnik dla Rodziców - Bezpieczne korzystanie dziecka z zasobów internetu

•  Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.
•  Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.
•  Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.
•  Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.
•  Zwróć uwagę, czy w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.
•  Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.
•  Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.
•  Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.
•  Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami. Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.

Gdzie można uzyskać pomoc

W celu uzyskania porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr telefonu 800 100 100, oferujący bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych (rodziców, nauczycieli, pedagogów). Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, chcą z kimś porozmawiać o swoich problemach mogą dzwonić pod nr telefonu 800 121 212 (Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Rzecznika Praw Dziecka).

Więcej o bezpieczeństwie dzieci i młodzieży w Internecie: www.dyżurnet.pl, www.ore.edu.pl, www.akademia.nask.pl, www.kursor.edukator.pl, www.saferinternet.pl, www.plikifolder.pl.

 

 lekki tornister2

 

Od wielu lat stale podejmujemy próbę rozwiązania problemu ciężkich tornistrów. Jej celem jest uświadomienie dzieciom i ich rodzicom, jakie skutki niesie za sobą obciążanie kręgosłupa, nieprawidłowe noszenie plecaka, a także wprowadzenie rozwiązań, które na trwałe wyeliminują problem zbyt ciężkich tornistrów oraz wpłyną na zmniejszenie wagi tornistrów noszonych przez uczniów.
Główny Inspektor Sanitarny opierając się na wynikach międzynarodowych badań nad zachowaniem zdrowotnymi dzieci i młodzieży przedstawia zalecenia dotyczące właściwego doboru tornistra / plecaka szkolnego, a także wskazania jak prawidłowo zapakować i kontrolować jego właściwe użytkowanie:
•    waga tornistra nie powinna przekraczać 10 do 15% masy ciała ucznia;
•    powinien posiadać usztywnioną ściankę przylegającą do pleców;
•    jego ciężar powinien być rozłożony symetrycznie;
•    cięższe rzeczy powinny być umieszczone na dnie, a lżejsze wyżej;
•    tornister powinien mieć równe, szerokie szelki;
•    długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców;
•    zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej;
•    tornister należy nosić na obu ramionach;
•    konieczna jest kontrola rodziców nad zawartością tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów nadmiernej ilości zbędnych rzeczy.
Nadmierna waga tornistra może powodować nasilenie bólów pleców, ma wspływ na zmniejszenie pojemności płuc, może sprzyjać kształtowaniu nieprawidłowej statyki ciała i w efekcie skrzywieniom kręgosłupa. Na przekroczenie wagi tornistrów / plecaków uczniów mają wpływ przede wszystkim czynniki takie jak:
•    obciążenie podręcznikami i zeszytami z przedmiotów, które nie były objęte w programie nauczania w danym dniu;
•    noszenie dodatkowych słowników i książek;
•    noszenie przedmiotów nie związanych bezpośrednio z programem nauczania, takich jak: pamiętniki, albumy, zabawki, butelki z napojami;
•    rodzaj materiału, z jakiego został wykonany tornister lub plecak (waga pustego tornistra waha się od 0,5 kg do 2 kg);
•    niewystarczający nadzór nad zawartością tornistrów.
Nasza szkoła od wielu lat może pochwalić się (szczególnie w klasach młodszych) prowadzonymi działaniami wychowawców mającymi na celu walkę z tym problemem. Dzieci korzystają z możliwości pozostawiania w szafkach szkolnych przyborów plastycznych.
Wielu wychowawców udostępnia również szafki w klasie, by dzieci pozostawiały w szkole niewykorzystywane w domu, np. wyprawki, słowniki ortograficzne itp. Wyznaczane są również miejsca do pozostawiania w szkole podręczników, które w danym dniu nie są używane. Pogadanki, poszukiwanie informacji, wyrywkowe sprawdzanie wagi tornistrów - w formie konkursów, pedagogizacja rodziców, mają wyeliminować problem ciężkich tornistrów.
W tym roku szkolnym, prócz pedagogizacji rodziców (również przyszłych klas pierwszych), zaplanowane są jednogodzinne zajęcia profilaktyczne w każdej klasie I – III, a także konkurs dla dzieci zgodny z tematyką akcji.

Anna Piontek – nauczyciel

  konkurs tornister edycja1

 

 

 

 


Zespół Szkolno - Przedszkolny nr 3 w Katowicach

ul. Grzegorzka 4, 40-309 Katowice
telefon/faks: Sekretariat 32 256 62 06 Portiernia 32 256 61 48
email: zsp3katowice@interia.pl
adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej /ZSP3KATOWICE/SkrytkaESP

Monitoring jakości powietrza dla miasta Katowice

2025 Copyright ZSP3 Katowice Rights Reserved