"Od zabawy... poprzez rozwijanie pasji i uzdolnień... do w pełni odpowiedzialnego wyboru zawodu w przyszłości..."
I etap edukacyjny to okres przechodzenia od zabawy do orientacji na pracę, co wzmacniane jest poprzez odgrywanie różnorodnych ról zawodowych. Dziecko ćwiczy umiejętność planowania własnych działań i opracowuje na podstawie swoich doświadczeń pomysły na rozwiązywanie pojawiających się trudności. Działania dorosłych powinny uwzględniać zróżnicowane zdolności i zainteresowania dzieci tak, aby wzmocnić ich świadomość w zakresie posiadanych uzdolnień i pasji, a także zwiększyć motywację do działania.
Celem orientacji zawodowej w klasach I–III szkoły podstawowej jest wstępne zapoznanie dzieci z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i aktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji do eksperymentowania.
Warto jest poznać z dziećmi te zasoby Internetu, które poprzez atrakcyjną formę, pozwalają zdobyć wiadomości na temat zawodów i ich specyfiki. Wiele gier typu symulator, to właśnie gry pozwalające poznać czynności wykonywane przez poszczególne zawody:
https://www.gry.pl/gra/train-driver-simulator
https://www.gry.pl/gra/mala-hania-pielegnacja-wlosow
https://www.gry.pl/gra/moda-projektantka
Młodszym dzieciom i tym, które nie lubią grać można zaproponować obejrzenie bajki Kubusia: https://www.youtube.com/watch?v=K9TF6aefiUw lub zaśpiewać piosenkę wspólnie z Wujkiem Ogórkiem: https://www.youtube.com/watch?v=u_2RTNZvFrc.
Starsze dzieci zadające pytania o zawody i ich funkcje mogą znaleźć odpowiedź na stronie ORE filmy o zawodach. Jest to poradnik dla uczniów klas starszych, ale zarazem to baza wielu zawodów, o które mogą zapytać i starsi i młodsi.
Obserwujmy nasze dzieci właśnie teraz, kiedy spędzamy z nimi więcej czasu, żeby poznać ich zainteresowania i zdolności. Jeśli jakaś pasja wydaje nam się szczególnie sprzyjająca rozwojowi dziecka, pomagajmy i szukajmy pomocy w motywowaniu i wspomaganiu rozwoju.
Drodzy rodzice, służymy pomocą. Zawsze chętnie podpowiemy, w co się bawić, jak wspierać rozwój dziecka oraz jak motywować je do pracy. Zachęcamy do podejmowania wspólnych aktywności, do wspierania naszych pociech w ich poszukiwaniach.
Opracowanie: Elżbieta Łatacz