Wiosna to czas radości, kolorów, wytyczania planów i podejmowania działań. Wiosną wkoło się zieleni, a my postanowiliśmy być niebiescy. Taka decyzja związana była z miesiącem kwietniem, który to jest miesiącem wiedzy na temat autyzmu. W naszych planach było zaangażowanie się w ogólnopolską kampanię dotyczącą autyzmu i przeprowadzenie jej w środowisku szkolnym, ale też i lokalnym. Przez cały miesiąc w holu szkoły wystawiona była oświetlona na niebiesko tablica informacyjna dotycząca autyzmu,
a także zawieszone niebieskie „żarówki” – jako symbol autyzmu, wykonane przez każdą z klas. Wszyscy uczniowie mieli możliwość uczestniczenia w spotkaniach edukacyjnych (promowanych przez Fundację SYNAPSIS i Fundację Orange) i zapoznania się z animacją „Podróż Marii” o dziewczynce dotkniętej autyzmem, która lubi mieć plan. Kolejnym był krótki film pt. „Nie jestem niegrzeczny. Mam autyzm.”, opowiadający o kilkuletnim chłopcu autystycznym, który wybrał się z mamą do galerii handlowej. Dziecko przytłaczane dużą ilością odbieranych bodźców - upadającymi monetami, błyszczącymi balonami, krzykami, zaczyna się bać i próbuje uciec. Osoby nieświadome, które spojrzą na rozpłakane i wyrywające się z objęć matki dziecko, mogą to odebrać jako niegrzeczne zachowanie.
Po spotkaniach uczniowie wykonali plakaty i ulotki obrazujące i informujące czym jest autyzm i jak funkcjonują osoby z autyzmem. Broszury informacyjne i plakaty zostały przekazane do zawieszenia w Miejskiej Bibliotece Publicznej, w Przychodni Zdrowia, w piekarniach „STACH” i „KŁOS”, Placówce 25+, lokalnej kwiaciarni i aptece. Okazując solidarność z osobami z autyzmem, zaświeciliśmy się na niebiesko 13 kwietnia, kiedy to kolor niebieski przybrały nasze ubrania.
Poprzez nasze działania chcieliśmy zapoznać uczniów i mieszkańców najbliższej okolicy z tematyką autyzmu, z charakterystycznymi cechami osób z autyzmem. Uwrażliwić na problemy oraz trudności w rozumieniu świata z jakimi spotykają się osoby ze spektrum autyzmu i wskazać możliwości pomocy.
Anna Sekuła
Alina Skolik-Pasieka