Drodzy rodzice, co zrobić by nauka sprawiała Waszym dzieciom przyjemność, a nie była jedynie nużącym obowiązkiem? W jaki sposób wykorzystać wszystkie Ich możliwości psychofizyczne, by osiągnęły lepsze wyniki i stale się rozwijały?
Najwyższy czas na zmiany.
Zachęcamy do zapoznania się z ulotką informacyjną, która zawiera kilka dobrych rad, dzięki którym pomożecie Swoim pociechom w nauce, tak by stała się ciekawą przygodą pełną interesujących wyzwań, z którymi zawsze będą mogli sobie poradzić.
Część 1.
Drodzy rodzice, co zrobić by nauka sprawiała Waszym dzieciom przyjemność, a nie była jedynie nużącym obowiązkiem? W jaki sposób wykorzystać wszystkie Ich możliwości psychofizyczne, by osiągnęły lepsze wyniki i stale się rozwijały? Najwyższy czas na zmiany. Oto kilka dobrych rad, dzięki którym pomożecie Swoim pociechom w nauce, tak by stała się ciekawą przygodą pełną interesujących wyzwań, z którymi zawsze będą mogli sobie poradzić.
ABY ROBIĆ POSTĘPY W NAUCE, WAŻNE JEST:
- Pozytywne nastawienie dzieci do zadania: „poradzę sobie”, zamiast „to za trudne”.
- Wysoka motywacja: „chcę to zrobić i powinienem”.
WARTO WZMACNIAĆ MOTYWACJĘ DZIECI POPRZEZ:
- Częste zadawanie pytań o bliższe i dalsze cele: „dlaczego chcesz się uczyć?”, „kim chcesz zostać w przyszłości?”.
- Częste rozmawianie o korzyściach płynących z posiadania wiedzy i nabytych umiejętnościach teraz i w przyszłości.
TOK POSTĘPOWANIA
DOBRE MIEJSCE DO NAUKI
Nawet niewielki kącik do nauki można urządzić tak, by był dziecięcą „pracownią naukową”. Może być w ulubionym kolorze dziecka, ale pamiętajmy by przy biurku, w zasięgu wzroku ucznia, nie umieszczać plakatów, ukochanych zabawek czy pamiątek z wakacji, bo będą skutecznie odwracać myśli od szkolnych zadań.
W „naukowej pracowni” powinny znajdować się: BIURKO I KRZESŁO dostosowane do wzrostu dziecka, LAMPA stojąca po lewej stronie, jeśli jesteś praworęczny, PRZYBORY SZKOLNE, by nie tracić czasu na ich szukanie, TABLICA KORKOWA służąca do wieszania ważnych informacji, karteczek np. z trudnymi do zapamiętania datami, wzorami. KALENDARZ, na którym będziemy zapisywać ważne terminy sprawdzianów, prac domowych, klasowych imprez itp. WODA DO PICIA.
ROZGRZEWKA UMYSŁOWA
Mózg jest jedynym organem, który nie zużywa się w trakcie pracy, a wręcz przeciwnie, im częściej jest używany, tym lepiej. Warto pamiętać o tym, że nie lubi być pozbawiony snu oraz nie chce być przegrzewany, więc należy systematycznie wietrzyć pokój dziecka.
Rozgrzewka umysłowa, tak jak i fizyczna polega na zrobieniu ćwiczeń o małym stopniu trudności, ale w możliwie krótkim czasie (5-10 min).
KONCENTRACJA UWAGI I WYKONANIE
Zacznijmy od ułożenia zeszytów i ćwiczeń dziecka wg kolejności odrabiania zadań (są 2 sposoby) – od trudniejszych do łatwiejszych lub odwrotnie. Można wypróbować oba.
Należy pamiętać by jako pierwsze wykonać zadanie pisemne, a potem ustne z tego samego przedmiotu.
Skoncentrujmy uwagę dziecka tylko na zadaniu, które ma do wykonania, aż do jego zakończenia. Po wykonaniu pewnej całości pozwólmy dziecku na krótką, 3-minutową przerwę, a dłuższą 10-minutową, po zakończeniu pracy nad jednym przedmiotem. Sposoby na udaną przerwę:
- krótka gimnastyka lub taniec,
- zabawa, żonglowanie 2-3 gumowymi piłeczkami,
- nagrodzenie się czymś zdrowym i smacznym, pn. owocem
PAMIĘTAJMY
- Zadania domowe staramy się odrabiać o stałej porze, niezbyt późno.
- Przy czytaniu podręcznika podkreślam w tekście ważne informacje
- Przy uczeniu się regułek na pamięć pomoże mi rysowanie prostych skojarzeń
- To czego się nauczyłem powtarzam 3-4 razy na głos
- Do sprawdzianu uczę się z zeszytu, podręcznika i innych źródeł informacji
- Uczę się systematycznie – przed każdą lekcję
- Ucząc się, celowo robię przerwy na gimnastykę i wietrzę swój pokój
Opracowała Anna Skorupa