Programy i Projekty
Czy plastyka i uwrażliwianie na sztukę potrzebne są we współczesnej szkole? PDF Drukuj Email
Wpisał mgr Drabik Grzegorz   
Wtorek, 21. Maj 2013 13:06

Czy plastyka i uwrażliwianie na sztukę potrzebne są we współczesnej szkole?

Zajęcia plastyczne p. Aleksandry Lamik - Syla

Od 15 lat mali adepci sztuk plastycznych mogą pracować w dobrze wyposażonej szkolnej pracowni plastycznej. Nasza sala przybliżania sztuki wyposażona jest w małe i duże sztalugi malarskie oraz w palety malarskie. Z tego wyposażenia chętnie korzystają zarówno mali uczestnicy koła plastycznego klasy I-III jak i uczniowie klas 4-6.

Dzieci chętnie "opowiadają'' pędzlem jak spędziły wolne chwile, ale także czas poświęcony pracy. Potrafią opowiadać o swym smutku i radości. Pod czujnym okiem pani plastyk Aleksandry Lamik – Syli uczniowie naszej szkoły mogą rozwijać swoje talenty i zainteresowania sztuką. Sztuka przybliżana na zajęciach od najwcześniejszych lat pomaga uczniom w rozwoju wrażliwości, pobudza fantazję i wyobraźnię. Uczniowie wyrabiają sobie również wrażliwość na odbiór artystycznej twórczości i uczą się szacunku dla dokonań przeszłych pokoleń. Pani plastyk mgr Aleksandra Lamik – Syla pragnie przekazać swoim podopiecznym, że obcowanie ze sztuką łagodzi obyczaje, powoduje, że świat staje się piękniejszy, niemożliwe staje się możliwe, nierealne - realne. Osoby wrażliwe potrafią znaleźć piękno wszędzie, stają się spokojniejsze, bardziej szlachetne. Tego wszystkiego można doznać uczęszczając na zajęcia plastyczne.

 

 

 

 
Spotkania uczniów z seniorami PDF Drukuj Email
Wpisał mgr Drabik Grzegorz   

Spotkania uczniów z seniorami

Od 2011 roku odwiedzamy podopiecznych Domu Pomocy Społecznej „Zacisze” w Katowicach. Rozmowy z seniorami, wspólne śpiewanie i zabawy w ogrodzie dostarczały nam wiele radości. Mieszkańcy i pracownicy Domu ciepło przyjmowali nasze występy artystyczne o tematyce ekologicznej, które przygotowywaliśmy z nauczycielką przyrody - p.Edytą Doliwą. Takie spotkania „pokoleń” są dla nas cennym doświadczeniem, na pewno długo pozostaną w naszej pamięci. Uczniowie SP 47

 
ORTOGRAFFITI z Bratkiem PDF Drukuj Email
Wpisał mgr Drabik Grzegorz   

Program Edukacyjno-Terapeutyczny ORTOGRAFFITI z Bratkiem

ORTOGRAFFITI z Bratkiem to innowacyjny model postępowania terapeutycznego autorstwa I. Mańkowskiej i M. Rożyńskiej, który integruje działania nauczyciela, ucznia i rodzica w jeden spójny system. Program koncentruje się na dwóch zasadniczych obszarach: praca z dzieckiem i doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela.

Program ten realizowany jest w naszej szkole już drugi rok. W ubiegłym roku szkolnym szkoła za udział w programie uzyskała Certyfikat Szkoły Przyjaznej uczniom z dysleksją.

Założenia i cele

Program ORTOGRAFFITI z Bratkiem jest przeznaczony do wdrożenia na pierwszym etapie edukacyjnym i kontynuacji w drugim etapie. Jego głównym celem jest kształtowanie gotowości i doskonalenie umiejętności czytania i pisania.

Ponadto program umożliwia osiągnięcie następujących celów terapeutycznych:

· Rozwój emocjonalny przez: dostrzeganie stanów emocjonalnych bohaterów bajek, rozpoznawanie własnych emocji, nazywanie uczuć i stanów emocjonalnych, kontrolowanie i wyrażanie ich w odpowiedni sposób.

· Rozwój umiejętności społecznych przez: analizowanie sytuacji prezentowanych w bajkach, integrowanie zespołu, systematyczne tworzenie nawyków konstruktywnych zachowań, dążenie do akceptacji innych i tolerancji, budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania oraz właściwych relacji w grupie.

· Stymulowanie i usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych.

· Kształtowanie wrażliwości i świadomości fonologicznej.

· Doskonalenie umiejętności poprawnego mówienia.

· Kształtowanie wrażliwości i świadomości ortograficznej.

· Rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni.

· Wspomaganie rozwoju dziecka w zakresie edukacji matematycznej.

· Uzupełnianie wiadomości i umiejętności wynikających z zaniedbania środowiskowego, deficytów rozwojowych, słab­szej predyspozycji psychofizycznej i intelektualnej.

· Stymulowanie sfery motywacyjnej rozwoju.

· Budowanie wiary we własne siły i możliwości.

· Motywowanie do pokonywania trudności.

· Rozwijanie zainteresowań.

· Wzmacnianie mocnych stron.

Istotnym elementem Programu ORTOGRAFFITI z Bratkiem są bajki zebrane w księgę bajek terapeutycznych, oddzielną dla każdej klasy. Każda jednostka lekcyjna poświęcona realizacji Programu rozpoczyna się bajką czytaną przez nauczyciela. Po przeczytaniu następuje rozmowa na temat przeżyć dzieci związanych z jej wysłuchaniem, po czym nauczyciel zadaje pytania sprawdzające rozumienie tekstu.

Wykorzystanie bajek ma na celu uspokojenie, zredukowanie problemów emocjonalnych i wspieranie dziecka w indywidualnym rozwoju emocjonalnym. Bajka jest bliska dziecięcemu myśleniu. Nie tylko usuwa wszelkie bariery dotyczące kontaktu z dzieckiem, ale przede wszystkim umożliwia skuteczne porozumiewanie się z nim.

Głównym bohaterem bajek jest Bratek – niezastąpiony przyjaciel, znawca dziecięcych potrzeb i marzeń. Uczy, a zarazem bawi. Zachęca do myślenia, refleksji, a innym razem podaje gotowe rozwiązanie. Duże znaczenie ma ukazanie uczuć wybranych bohaterów. Dzieci mają szansę osłuchać się z nazwami uczuć, stanów emocjonalnych, kojarzyć je z konkretnymi sytuacjami związanymi z przeżyciami bohaterów.

Księgi bajek terapeutycznych do poszczególnych klas są wydane w dwóch różnych formach: w postaci kolorowych plansz do powieszenia na ścianie dla nauczyciela oraz w postaci książeczki do kolorowania w zestawie dla dziecka. Dzięki takiemu rozwiązaniu rodzice będą mogli ponownie przeczytać tę samą bajkę, którą na lekcji czytał nauczyciel i poznać emocje, jakie wywołała u ich dziecka. Na końcu pozostanie kolorowanie obrazka do bajki.

Dziecko powinno pracować systematycznie w domu, kontynuując pracę rozpoczętą w szkole. Najlepiej wykonywać ćwiczenia codziennie przez 15–30 minut. Do pracy w domu służą karty pracy domowej, dodane do każdej jednostki z zeszytu ćwiczeń. Na odwrocie karty pracy domowej znajduje się karta oceny postępów dziecka. Nauczyciel zaznacza na niej, w jakim zakresie uczeń osiągnął postępy, a nad jakimi umiejętnościami musi jeszcze popracować. Dzięki temu rodzice systematycznie otrzymują informacje na temat zaangażowania i postępów dziecka.

Karty pracy są wygodną formą zachęty do kontynuowania pracy własnej w domu.

Małgorzata Jeżakowska

 

 
Program Badacz Przyrody PDF Drukuj Email
Wpisał mgr Drabik Grzegorz   

Program „Badacz Przyrody – Fizyka i Chemia w piaskownicy”

Pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach oraz Stowarzyszenia z Nauką w Przyszłość z siedzibą w Pałacu Młodzieży w Katowicach.

Uczniowie klas I-IV naszej szkoły od trzech lat biorą udział w tym jakże interesującym i ciekawym programie.

Program oferuje uczenie się przez zabawę, doświadczenia z chemii, fizyki oraz fizyczno-chemiczne. DZIECKO JEST ODKRYWCĄ I EKSPERYMENTATOREM!

Zajęcia są żywe, twórcze, na bardzo wysokim poziomie merytorycznym, dostosowane

są do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.

Od tego roku szkolnego zajęcia odbywają się między innymi w nowo otwartym budynku Uniwersytetu Śląskiego w Chorzowie - ŚLĄSKIM MIĘDZYUCZELNIANYM CENTRUM EDUKACJI I BADAŃ INTERDYSCYPLINARNYCH

Przykładowe tematy warsztatów:

„Nie pękający balonik”,

„Wszystko na odwrót”

„Elektrostatyka – tresowany walec”

„Domowa oczyszczalnia wody”

„Samopompująca się gumowa rękawiczka” i wiele innych....

Uczniowie brali udział w Festiwalu Doświadczeń, podczas którego prezentowali wykonane przez siebie doświadczenia fizyczno- chemiczne.

Szkoła otrzymała również wyróżnienie za aktywny udział w programie - nagrodę w formie darmowego wyjazdu dla całej klasy II a do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Pamiątką z wycieczki są chusty i plakat z uczestnikami wyjazdu, a przede wszystkim cudowne przeżycia i miłe wspomnienia.

W tym roku szkolnym, w miesiącu w maju, dla wyróżnionych uczestników programu przewidziany jest wyjazd do Instytutu Fizyki Doświadczalnej we Wrocławiu.

Małgorzata Jeżakowska

 

 
Prawidłowy rozwój mowy PDF Drukuj Email
Wpisał mgr Drabik Grzegorz   

PROGRAM PROFILAKTYCZNY ZMIERZAJĄCY DO PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU MOWY ORAZ ZAPOBIEGAJĄCY ZJAWISKU LOGOFOBII PRZEZNACZONY DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM I SZKOLNYM

I. Założenia programu.

1. Działania profilaktyki logopedycznej i promocja rozwoju mowy w edukacji przedszkolnej i szkolnej.

2. Teoretyczne informacje dotyczące wad wymowy

II. Cele ogólne i szczegółowe.

1. Wczesna interwencja logopedyczna – badania przesiewowe.

Ø Badania przesiewowe dzieci w grupach przedszkolnych 3-4 i 5-6 latków

Ø Badania przesiewowe w klasach I

Ø Zdiagnozowanie dzieci ze skłonnościami do niepłynności mowy

2. Wspomaganie rozwoju mowy.

3. Zapobieganie zjawisku logofobii.

 

III. Diagnoza logopedyczna.

Ø Przeprowadzenie szczegółowego badania logopedycznego za pomocą kwestionariusza obrazkowego - karta badania mowy dziecka

Ø Opracowanie diagnozy uwzględniającej przyczyny zaburzenia mowy

Ø Wyłonienie grupy dzieci z wadami wymowy

Ø Wyeliminowanie i korygowanie nieprawidłowości w obrębie aparatu artykulacyjnego typu: wada zgryzu, za krótkie wędzidełko pod językiem, brak uzębienia stałego, nieżyt nosa, rozszczep podniebienia – wskazana konsultacja z lekarzem specjalistą

 

IV. Terapia logopedyczna.

Ø Opracowanie programów korygujących artykulację poszczególnych głosek

Ø Prowadzenie terapii logopedycznej zgodnie z zasadami terapii - schemat terapii logopedycznej.

 

V. Metody, formy i zasady pracy z dzieckiem.

Metody pracy:

  1. Metody wywoływania fonemów – opracowanie.
  2. Wdrażanie metod psychoterapeutycznych dla osób o obniżonej odporności na stres i niepowodzenia.

Ø relaksacja (muzyka połączona z ćw. oddechowymi oraz napinaniem i rozluźnianiem poszczególnych partii mięśni)

Ø desensybilizacja – zastępowanie reakcji lękowych stanami relaksu i odprężenia

Ø psychodrama

  1. Metody treningu płynności mówienia
  2. Zmniejszanie deficytów parcjalnych z wykorzystaniem elementów terapii SI oraz metody polisensorycznej.

Formy pracy :

  1. Indywidualne zajęcia logopedyczne, grupowe oraz pokazowe.
  2. Zajęcia logopedyczne dzieci przedszkolnych w danych grupach wiekowych – działania profilaktyczne i terapeutyczne.
  3. Zajęcia w klasach I-III mające na celu wyłonienie grupy dzieci posiadających wady wymowy lub inne deficyty parcjalne typu zaburzona percepcja słuchowa, wzrokowa, motoryczna oraz w celu oceny umiejętności językowych.
  4. Zaangażowanie rodziców i nauczycieli do świadomej współpracy nad prawidłowym rozwojem mowy oraz korektą już istniejących wad wymowy.

Pogadanki z nauczycielami i rodzicami: wskazówki jak postępować w przypadku jakichkolwiek zaburzeń

Ø Zalecenia dla rodziców: jak postępować z dzieckiem podczas trwania terapii logopedycznej

Ø Zawarcie kontraktu pomiędzy logopedą a rodzicami pozwalającego na ustalenie zasad prowadzenia terapii logopedycznej.

Ø Apel dziecka do rodzica.

Ø Konsultacje dla rodziców w ramach grupy wsparcia

Ø Zajęcia pokazowe dla rodziców i nauczycieli.

  1. Podnoszenie jakości pracy w Placówce poprzez współpracę z innymi logopedami i specjalistami.

Ø Konsultacje ze specjalistami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Ø Uczestnictwo w Dniu Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych.

 

Zasady pracy:

  1. Ogólne zasady prowadzenia zajęć.
  2. Złote zasady wczesnej profilaktyki logopedycznej.
  3. Zasady terapii logopedycznej – schemat terapii.

VI. Harmonogram działań.

Szczegółowe rozpisanie działań realizowanych w ramach programu.

VII. Planowane efekty:

  1. Wyłonienie w początkowej fazie dzieci z wadami wymowy.
  2. Stymulacja rozwoju mowy pomagająca w prawidłowym rozwoju mowy.
  3. Korekta wad wymowy.

VIII. Ewaluacja programu.

  1. Ocena umiejętności językowych dzieci dwa razy w semestrze
  2. Poznanie opinii osób pracujących z dziećmi – psychologa, oligofrenopedagoga, specjalistów z PPP.
  3. Poprawa skuteczności działań podejmowanych w ramach programu.

opracowała: mgr Anna Broma – logopeda

Harmonogram działań

 

 

L.p.

Zadania

Forma realizacji

Termin realizacji

1.

Wdrażanie programu.

Przedstawienie programu radzie pedagogicznej oraz zatwierdzenie do realizacji w placówce.

Sierpień

2.

Organizacja warsztatu pracy pod kątem realizacji.

Opracowanie kart pracy, konspektów zajęć grupowych, indywidualnych programów. Wzbogacenie gabinetu w pomoce logopedyczne oraz specjalistyczną literaturę.

Według potrzeb

3.

Profilaktyka logopedyczna.

Przesiewowe badania mowy – wyłonienie dzieci z problemami artykulacyjnymi, niepłynnością mowy oraz problemami komunikacyjnymi.

Systematyczne prowadzenie zajęć wg konspektów z zakresu profilaktyki logopedycznej w grupach dzieci 3-4 letnich a także w klasach I-III.

Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne realizowane za pomocą bajek logopedycznych.

Włączenie się w kampanię „Cała Polska czyta dzieciom” czytanie bajek terapeutycznych i nie tylko.

Badanie dzieci w ramach akcji Dzień Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych.

Marzec

Wrzesień

4.

Diagnoza dziecka.

Szczegółowe badania mowy za pomocą kwestionariusza obrazkowego dzieci z wadami wymowy a także z niepłynnością mowy. Kwestionariusz do badania mowy opracowany przez dr Iwonę Michalak-Widera oraz kwestionariusz Niepłynności Mówienia i Logofobii Z. Tarkowskiego.

Wyeliminowanie i korygowanie nieprawidłowości w obrębie aparatu artykulacyjnego typu: wada zgryzu, krótkie wędzidełko pod językiem, brak uzębienia stałego, nieżyt nosa, rozszczep podniebienia – wskazana konsultacja z lekarzem specjalistą.

Obserwacja dziecka pod kątem zaburzeń parcjalnych – pomoc w kontakcie ze specjalistami np. SI.

Wrzesień

5.

Terapia logopedyczna.

Zajęcia logopedyczne indywidualne lub grupowe wg zasad prowadzenia terapii logopedycznej.

Terapia właściwa i automatyzacja umiejętności językowych.

Terapia rodziny. Udzielanie wskazówek do pracy w domu.

Wdrażanie metod psychoterapeutycznych dla osób o obniżonej odporności na stres i niepowodzenia.

Zmniejszanie deficytów parcjalnych z wykorzystaniem elementów terapii SI oraz metody polisensorycznej. Zajęcia w Sali Doświadczania

Świata.

Zajęcia logopedyczne dzieci przedszkolnych w grupach wiekowych mające na celu stymulowanie do prawidłowego rozwoju mowy.

Zajęcia w klasach I-III mające na celu wyłonienie grupy dzieci posiadających wady wymowy lub inne deficyty parcjalne typu zaburzona percepcja słuchowa, wzrokowa, motoryczna oraz w celu oceny umiejętności językowych.

Automatyzacja umiejętności językowych za pomocą programów multimedialnych: Logopedia, Czytam i Piszę wiersze J. Brzechwy, J. Tuwima itp.

Rok szkolny

6.

Współpraca z rodzicami.

Ustalenie zasad współpracy – podpisanie kontraktu między logopedą a rodzicami.

Apel dziecka do rodzica skłaniający do pracy w domu.

Przekazanie informacji podczas zebrań z rodzicami dotyczących prawidłowego rozwoju mowy, istniejących zaburzeń oraz złotych zasadach - jak postępować by rozwój mowy był harmonijny i prawidłowy.

Pomoc w kontakcie ze specjalistami (laryngologiem, psychologiem, foniatrą).

Konsultacje logopedyczne połączone z instruktażem w ramach grupy wsparcia dla rodziców.

Redagowanie artykułów, ćwiczeń, ciekawostek oraz informacji logopedycznych na gazetce przedszkolnej.

Według potrzeb

7.

Współpraca z nauczycielami i specjalistami.

Rozmowy z nauczycielami – uzyskanie informacji o funkcjonowaniu i komunikacji dziecka w grupie rówieśniczej oraz wyłonienie dzieci z symptomami nieprawidłowego rozwoju mowy.

Dostarczenie nauczycielom i specjalistom wiedzy o działaniach profilaktycznych w grupie dzieci najmłodszych – przekazanie karty przesiewowych badań logopedycznych opracowanej przez dr K. Węgierską.

Zajęcia otwarte, konsultacje, referaty, warsztaty dla nauczycieli.

Uczestniczenie w Konferencjach logopedycznych i w spotkaniach grupy doskonalenia logopedów.

Konsultacje ze specjalistami z PPP ni 1 i 3.

Według potrzeb

8.

Ewaluacja programu.

Ocena postępów w terapii logopedycznej – poziom nabytych umiejętności językowych.

Poznanie opinii rodziców, specjalistów i nauczycieli uczestniczących w realizacji programu.

Planowanie dalszych działań związanych z jego realizacją.

Narzędziem sprawdzającym efekty będzie ankieta skierowana do rodziców i nauczycieli.

Czerwiec

 
Spotkania flecistów PDF Drukuj Email
Wpisał mgr Drabik Grzegorz   

Program pracy koła fletowego w klasach 1 – 3

„Spotkania flecistów”

Nie od dziś wiadomo, że „muzyka łagodzi obyczaje”, wpływa na rozwój dziecka od najwcześniejszych dni. W okresie wczesnoszkolnym dzieci często marzą o grze na instrumencie. Ćwiczenia gry na flecie prostym mogą dostarczać im potrzebnych doznań polegających na obcowaniu z muzyką. Jak jeszcze wzbogacą owe doznania o umiejętność gry na instrumencie, którą można pochwalić się przed rodzicami, kolegami, są wtedy głęboko usatysfakcjonowane. Samodzielna gra na instrumentach muzycznych oraz różnego rodzaju zabawy z udziałem muzyki wspomagają rozwój emocjonalny, fizyczny oraz społeczny młodego człowieka. Zajęcia, podczas których dziecko uczy się grać na instrumencie muzycznym, pomagają przezwyciężać trudności w czytaniu i pisaniu oraz uspokajają dzieci, które maja problemy ze swoimi emocjami, wyciszają i uczą cierpliwości. Myślę, że wartości te procentować będą w starszym dzieciństwie, zauważalne będą w domu rodzinnym dziecka oraz podczas zajęć lekcyjnych.

CELE OGÓLNE

Nabycie umiejętności gry na flecie prostym, uwrażliwienie na piękno muzyki, wyzwolenie inwencji twórczej i czerpanie radości z osiągnięcia tejże umiejętności.


CELE SZCZEGÓŁOWE

Uczeń wie, jak zbudowany jest flet prosty,

Gra po uprzednim przygotowaniu melodie jednogłosowe,

Rozpoznaje słuchem znane sobie melodie w wykonaniu kolegów, potrafi podać tytuł,

Dostrzega części, powtórzenia, motywy, frazy.

Uczeń potrafi pracować w grupie, prezentuje swoje umiejętno ścina forum środowiska szkolnego i lokalnego,

Dzieli się swoja wiedzą i umiejętnościami z innymi członkami zespołu.

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

Cele kształcenia osiągnięte zostaną w chwili, gdy uczniowie opanują
prawidłową intonację poznawanych dźwięków na flecie, a efektem będzie wykonanie utworów o różnym stopniu trudności.

KALENDARZ ZAJĘĆ

Wrzesień

1.Zajęcia organizacyjne
2.Zasady gry na instrumencie
Dziecko:
-wie, że należy zgodnie współpracować z zespołem
- nie wkłada za głęboko ustnika do ust
-trzyma flet prawie prostopadle do twarzy, z lekkim opuszczeniem w dół,
-prawidłowo układa palce i dokładnie zamyka otwory. Dmuchanie we flet (bardzo lekko, delikatnie) nie za mocno, ale pewnie i stanowczo.

Październik

1.Ćwiczenia udoskonalające sprawność, ruchliwość i elastyczność palców
Dziecko:
-bez przykładania fletu do ust ustawia wszystkie palce na flecie,
-podnosi każdy palec pojedynczo nad otwór i opuszcza z powrotem,
-podnosi nad otwory:
•dwa sąsiednie palce,
•co drugi palec,
•co trzeci palec,
•jeden palec prawej ręki i jeden palec lewej ręki w różnych kombinacjach,
•podnosi cztery palce co drugi lub w różnych kombinacjach. Ćwiczenia manualne,
2.Wprowadzenie dźwięków G, A, H
-prawidłowo intonuje na flecie poznawane kolejno dźwięki G, A, H,
-łączy poznane dźwięki w motywy, frazy, melodie,
-gra proste melodie z prostym akompaniamentem perkusyjnym,
-gra poznane dźwięki jako akompaniament do piosenek
3.Wprowadzenie dźwięków: C2 i D2
- gra proste melodie z wykorzystaniem dźwięków C2 i D2,
-potrafi przejść z dźwięku H na D2 i na odwrót,

Listopad

1.Wprowadzenie dźwięków F, E, D, C
2.Wprowadzenie gamy
C-dur
Dziecko:
-prawidłowo intonuje na flecie poznawane kolejno dźwięki F, E, D, C,
•dmucha w ustnik z wyczuciem, delikatnie,
•precyzyjnie zamyka palcami otwory wyczulając zmysł dotyku,
-gra gamę C-dur

Grudzień
1.,,Lulajże Jezuniu” - wprowadzenie kolędy lub innej pieśni bożonarodzeniowej

2.,,Wieczór wigilijny” - uroczystość z udziałem kolegów, rodziców
Dziecko:
-gra motywy, frazy muzyczne i melodie złożone z poznanych dźwięków
- prezentuje swoje umiejętności na forum przedszkola podczas uroczystości wigilijnej
-gra na flecie prostym poznaną kolędę

Styczeń

1.,,Sto lat” – wprowadzenie utworu
2.,,Niech żyje babcia i dziadek” - uroczystość
Dziecko:
- zna technikę oddychania i nabierania powietrza w czasie gry na flecie:
- bierze oddech po skończonej frazie lub zdaniu muzycznym,
- nie nabiera powietrza w trakcie trwania długich wartości
rytmicznych,
- nie wykorzystuje powietrza w płucach do końca
-zagra na flecie prostym melodię ,,Sto lat”

Luty

1.,,Staccato i legato” – gra krótkich i płynnych dźwięków
2.,,Pojedziemy na łów” – wprowadzenie utworu
-gra krótkie „urywane” dźwięki na sylabach
„tu-tu-tu-tu” tworząc technikę staccato,
-łączy płynnie kilka dźwięków ze sobą na sylabach „tu” wykonując je na jednym wydechu tworząc technikę legato
- gra motywy, frazy muzyczne i melodie złożone z poznanych dźwięków oparte na fragmentach

Marzec

,,Nuty” - poznanie wartości rytmicznych nut
-zna podstawowe wartości nut,
-potrafi zagrać ćwiczenie nie tylko poprawnie pod względem intonacyjnym, ale także pod względem rytmicznym

Kwiecień

1.,,Kurki trzy” – wprowadzenie utworu
2. ,,Wielkanoc, Wielkanoc”

-dz. gra krótkie motywy i frazy złożone z poznawanych dźwięków oparte na
fragmentach
-zagra na flecie prostą melodię w rytm staccato

Maj

1.,,Prezent dla mamy i taty”- impreza środowiskowa
- zagra na flecie prostym poznane melodie

Czerwiec

,,Talent muzyczny”- zakończenie roku szkolnego
- zaprezentuje rodzicom, kolegom swoje umiejętności gry na flecie prostym.

Prowadzący: Joanna Konieczna

 

 
Zajęcia ruchowe z zakresu gier i zabaw PDF Drukuj Email
Wpisał mgr Drabik Grzegorz   

Program: „Zajęcia ruchowe z zakresu gier i zabaw dla najmłodszych uczniów szkoły, połączone z poznawaniem rekreacyjnych zakątków Katowic”

Wstęp

W trosce o wszechstronne wychowanie młodego człowieka podejmujemy zadania wynikające z faktu, iż rozwój sfery ruchowej wpływa w ogromnej mierze na postrzeganie, wyrabianie szybkiej orientacji oraz wspiera intelektualny rozwój człowieka.

Wykorzystując naturalną potrzebę ruchu dziecka bawimy się i gramy, pokonujemy przeszkody zarówno w sali gimnastycznej, jak i w terenie. Poznajemy jednocześnie ciekawe i często mało znane tereny naszej rodzimej miejscowości.

Cel główny zajęć:

Głównym celem zajęć ruchowych jest wspomaganie rozwoju fizycznego uczniów, przygotowanie do umiejętności pokonywania własnych zahamowań oraz kształtowanie umiejętności zachowania fair –play w momencie porażki i sukcesu. Nadrzędnym celem jest również poznanie swojej miejscowości, odwiedzanie miejsc służących zabawie i rekreacji.

Cele szczegółowe:

1. Kształtowanie postawy prozdrowotnej.

2. Rozwijanie motoryki: siły, szybkości , zręczności i wytrzymałości.

3. Zdrowa rywalizacja.

4. Wspieranie aktywności poznawczej i twórczej.

5. Opanowanie i przestrzeganie podstawowych przepisów bezpieczeństwa podczas zajęć.

6. Kształtowanie nawyku czynnego wypoczynku.

7. Motywacja do uczestniczenia w zajęciach sportowych, zrozumienie potrzeby dbania o własną sylwetkę.

8. Wdrażanie do współdziałania w grupie.

Metody i formy pracy:

1. Metody:

· Gimnastyka twórcza

· Gimnastyka rytmiczna

· Zabawowo - naśladowcza

· Metoda stacyjna

· Tor przeszkód

· Ścieżka zdrowia

· Poglądowa

· Metody oparte na osobistym wpływie nauczyciela.

· Formy:

· Praca w małych i dużych grupach

· Indywidualna

· Gra szkolna

· Wycieczka

Propozycje działań:

1. Gry i zabawy na sali gimnastycznej

2. Wyjścia w teren, wycieczki - rekreacja

3. Ruch z muzyką i śpiewem

4. Place zabaw, ścieżki zdrowia

Czas realizacji zajęć: październik 2012r. - czerwiec 2013r.

Częstotliwość: dwa razy w miesiącu /wtorki 14.00 – 14.45/, po zajęciach lekcyjnych, w wolnym czasie. Wyjścia i wycieczki teren przewidywane są jako sobotnie spotkania z dziećmi.

Grupa uczestników zajęć ruchowych nie może przekraczać 20 osób. Pozostałe warunki uczestnictwa w zajęciach określa szczegółowy regulamin, z którym zostaną zapoznane dzieci oraz ich rodzice.

Gabriela Szymura, Joanna Konieczna

 

 
Owoce w szkole i Szklanka mleka PDF Drukuj Email
Wpisał mgr Drabik Grzegorz   

Program „Owoce w szkole” i  „Szklanka mleka”

Od 2009 roku nasza szkoła bierze udział w programie „Owoce w szkole” – celem programu jest długoterminowa zmiana nawyków żywieniowych dzieci, poprzez zwiększenie udziału warzyw i owoców w ich codziennej diecie na etapie ,na którym kształtują się ich nawyki żywieniowe.

W ramach programu uczniowie klas I – III otrzymują za darmo 2 razy w tygodniu porcje owocowo-warzywne- gotowe do bezpośredniego spożycia. Ponadto, aby wzmóc działania edukacyjne prowadzone są zajęcia towarzyszące tj. konkursy plastyczne, gazetki tematyczne, zabawy kulinarne – mające na celu propagowania zdrowego odżywiania.

Programem również dotowanym przez Unię Europejską jest akcja „Szklanka mleka”. Wszyscy uczniowie otrzymują 3 razy w tygodniu 0,25l 2% mleka w wygodnym kartoniku ze słomką. Ideą tego programu jest również kształtowanie trwałego nawyku konsumpcji produktów mlecznych. Mleko w szkole w ciągu dnia zapewnia dzieciom zdrowie, ułatwia naukę, dodaje energii.

 

 
Mała ekonomia PDF Drukuj Email
Wpisał mgr Drabik Grzegorz   

Program „Mała ekonomia”

Wstęp

Program „ Mała ekonomia” powstał po kilku letnim zmaganiu się z pytaniami najmłodszych dzieci w świetlicy szkolnej i moich własnych dotyczących pieniędzy, pracy, wydatków. Jak pokazują badania zrealizowane dla NBP dzieci w wieku 4-12 lat interesują się finansami i ekonomią. Często zadają swoim rodzicom i nauczycielom pytania: dlaczego nie można mieć wszystkiego?, jak gospodarować własnymi dochodami? ,Jak nie ulec reklamie? Co to jest giełda? Po co nam podatki?

Dlaczego jedni są bogaci , a inni biedni? Pod koniec dziewiątego roku życia dzieci zaczynają dostrzegać związki między pracą i zarabianiem, są świadome tego, że wielkość zarobków wiąże się z wykształceniem, wysiłkiem, umiejętnościami i wiedza1. ”Współczesna ekonomia definiuje się jako naukę o racjonalnym wykorzystaniu ograniczonych zasobów i konieczności dokonywania wyborów”2. Ekonomia czy tego chcemy, czy nie jest częścią naszego życia. Nawet jeśli sobie tego nie uświadamiamy, ciągle-w domu, szkole, pracy, sklepie podejmujemy decyzję o charakterze ekonomicznym. Uczniowie codziennie widzą jak rodzice wychodzą do pracy, żeby zarabiać pieniądze, robić zakupy a w domu rozmawiają o rachunkach.

Dlatego świadomość ekonomiczna powinno się podnosić na wszystkich etapach edukacji, a rozpoczynać w szkole podstawowej.

Program opracowałam na podstawie programu edukacji finansowej Szkolne Kasy Oszczędności opracowanego przez PKO Bank Polski oraz programu edukacji ekonomicznej „Moje dochody, wydatki, oszczędności” opracowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Program „Mała ekonomia” jest adresowany do dzieci w wieku szkolnym tj. 7-12 roku życia (klasy I-V). Ma on na celu zachęcić dzieci do samodzielnego wnioskowania, ćwiczenia różnych umiejętności potrzebnych w codziennym życiu, podejmowania decyzji, dokonywania wyborów, gospodarowania, planowania i realizacji przedsięwzięć. Umiejętności te odpowiednio rozwijane od najmłodszych lat przydają się właścicielowi firmy i przeciętnemu konsumentowi.

Biorąc pod uwagę wiek dzieci zastosowałam adekwatne metody pracy, jak w największym stopniu przyciągające uwagę i umożliwiające skupienie się na omawianym materiale. Współdziałanie i aktywne współuczestnictwo w bezpiecznym środowisku, a zarazem pełnym wyzwań i zabawy, oraz uczenia się przez podejmowanie prostych decyzji to cel programu.

Scenariusze poszczególnych zajęć dostosowane są do różnych stylów uczenia się oraz możliwości i etapów rozwoju ucznia w szkole podstawowej. Wykorzystanie aktywizujących metod nauczania ma sprzyjać rozwijaniu kluczowych kompetencji uczniów tj. planowanie, organizowanie pracy, skuteczne porozumiewanie się, efektywna współpraca w zespole, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowania decyzji i rozwijania zainteresowań.

Cele programu:

Uczeń:

· Zna pojęcia ekonomiczne : konsumpcja, konsument, cena, dochód, wydatki, budżet,

pieniądze, banknoty, monety, karta płatnicza, bank, bankomat, lokata, oszczędzanie.

· Zna i poznaje pojęcia związane z produkcja i konsumpcją dóbr i usług.

· Planuje wydatki.

· Wymienia różne rodzaje wydatków i dochodów.

· Uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji

· Rozumie co to jest sytuacja ekonomiczna rodziny.

· Wykonuje łatwe obliczenia pieniężne.

· Nazywa zawody , zapisuje nazwy przestrzegając zasad ortografii.

1 Raport z badania ilościowego, Wiedza ekonomiczna u dzieci w wieku 9-12 lat NBP 2008

2 Moje dochody, wydatki, oszczędności . Edukacja ekonomiczna ORE Warszawa 2010

Metody :

· rozmowa

· dyskusja

· praca w grupach

· czytanie tekstu literackiego ze zrozumieniem

· gra dydaktyczna

· układanka

· rozsypanka

· inscenizacja

Tematy zajęć:

1. Do czego służą pieniądze?

2. Skąd się biorą pieniądze?

3. Jakie mamy rodzaje pieniędzy?

4. Skąd rodzina bierze pieniądze?

5. Gdzie „mieszkają” pieniądze?

6. Jak można przekazać sobie pieniądze?

7. Jak oszczędzać pieniądze?

8. Jak dobrze wydać pieniądze?

9. Warto innym pomagać.

10. Jak kupować jesteśmy konsumentami?

11. Poznajemy zawody.

12. Pieczemy placek czyli co jest potrzebne do produkcji?

13. Producenci i konsumenci.

14. Praca i płaca – zakładamy spółdzielnię produkcyjną.

15. Kiełbasa i żarówka czyli o oszczędzaniu.

16. Jak w banku.

17. Pomocnik św. Mikołaja – pomagamy innym.

18. Placek ze śliwkami czyli znamy się na ekonomii.

Ewaluacja programu:

Celem ewaluacji programu jest sprawdzenie w jakim stopniu dzieci opanowały umiejętności oraz wiedzę z zakresu podstaw ekonomii dla najmłodszych oraz czy dobór metod i form był adekwatny do przyjętych celów.

Ewaluację przeprowadzam po każdych zajęciach poprzez zadawanie pytań w części podsumowującej zajęcia, oraz poprzez rozmowy i obserwacje w trakcie zajęć.

W roku szkolnym 2012/ 2013 program realizowany jest w klasie IIIA.

Udział bierze 12 uczniów.

Program opracowała i realizuje Elżbieta Łatacz

 

 
Kampania „Zachowaj Trzeźwy Umysł" PDF Drukuj Email
Wpisał mgr Drabik Grzegorz   

Kampania „Zachowaj Trzeźwy Umysł"

Kampania „Zachowaj Trzeźwy Umysł" to realizowana od 2002 roku ogólnopolska akcja podejmująca problem profilaktyki uzależnień. Jednym z jej najważniejszych celów jest promowanie konstruktywnych postaw, zdrowego stylu życia oraz atrakcyjnych dla dzieci i młodzieży zachowań prospołecznych jako alternatywy wobec wielu patologii, szczególnie picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz stosowania przemocy.

MISJA ZACHOWAJ TRZEŹWY UMYSŁ realizowana jest poprzez:

  • ZMNIEJSZANIE prawdopodobieństwa rozpoczęcia używania przez młodzież substancji psychoaktywnych i uzależniających (papierosy, alkohol, lekarstwa, dopalacze, narkotyki);
  • ZMNIEJSZANIE prawdopodobieństwa zachowań problemowych czyli agresywnych, opartych na przemocy;
  • TWORZENIE jak najlepszych warunków do budowania indywidualnej i społecznej tożsamości nastolatka;
  • KSZTAŁTOWANIE zachowań korzystnych dla zdrowia, sprzyjających osiąganiu indywidualnych celów zdrowotnych oraz formowaniu wolnego od uzależnień, prozdrowotnego stylu życia w miastach i gminach.

Nasza szkoła od kilku lat bierze udział w kampanijnych konkursach. W roku szkolnym 2011/2012 uczniowie klasy IIb odnieśli wielki sukces – zajęli III miejsce w ogólnopolskim konkursie „My, Wolontariusze", a Kamila Morawiec – uczennica klasy Ib w konkursie „To ja!” zdobyła wyróżnienie.

Opieka nad programem – p. Anna Partyka

 

 
<< Początek < Poprzednia 1 2 3 Następna > Ostatnie >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL